
Prieskum Európskej komisie hovorí, že viac ako tretina zakúpených potravín skončí v odpadkovom koši. Na nákup jedla pritom minieme až 16 percent z výplaty, dôchodku, či dávok. Po bývaní je to druhý najväčší výdavok. Pri nákupe potravín sa však dá výrazne ušetriť.
Ušetriť sa dá tak, že na veľký nákup trvanlivých potravín zájdeme iba raz za mesiac a urobíme si zoznam toho, čo doma chýba a nenakúpime tak zbytočnosti. Kúpime iba to, čo ozaj potrebujeme.
Naplánujte si čo bude variť dopredu. Jednoducho si vytvorte jedálny lístok na celý týždeň a podľa toho nakupujte čerstvé potraviny, ako mäso, zeleninu a ovocie. Tiež sa pravidelne pozrite do chladničky, či tam nie sú potraviny po dobe spotreby, alebo na jej hranici, tie si uložte dopredu a skonzumuje ich čím skôr.
Výmenou niektorých značkových produktov za lacnejšie lokálne výrobky tiež ušetríte desiatky eur mesačne a kvalita vôbec nemusí byť nižšia ako pri známych značkách.
Zaujímajte sa aj o ceny základných potravín a nakupujte v obchodoch, v ktorých sú najlacnejšie. Potrebný je aj aspoň základný prehľad o cenách, aby ste vedeli porovnať, čo je drahé a čo nie. Poznať by ste mali ceny aspoň tých výrobkov, ktoré kupujete najčastejšie a pravidelne.
Pri nákupe si pozrite jednotkovú cenu. Cena za kilogram býva uvedená na cenovke. Napríklad malé maslo za menej euro znie dobre, no až kým nezistíte koľko má gramov, kocka môže mať iba 100 gramov namiesto tradičných 125 gramov. Jednotková cena, teda cena za kilogram vám povie skutočnú pravdu.
Pozor, na rôzne akcie, akcie typu 2+1 zdarma, či päť kusov toho istého výrobku iba za päť eur. Zistite si, či je to skutočne tak a či výrobok nekúpite v inom obchode lacnejšie. Niekedy to je, že produkt je v takejto akcii drahší, ako inokedy.
Nenakupujte hladný, s prázdnym žalúdkom v obchode nakúpite viac ako v skutočnosti potrebujete a až doma zistíte, že ste kúpili aj úplné zbytočnosti. Ak sa nemôžete najesť, dajte si aspoň žuvačku, stlmí vaše chute.
Viacerí dodávatelia potravín si priplácajú za to, že ich výroky sú v regáloch umiestnené vo výške očí. No najlacnejšie produkty obchodníci umiestňujú na spodný regál a naopak najdrahšie na najvyšší. Čím väčší nákupný vozík, tým viac nakúpime. Najmä produkty, ktoré by sme do menšieho vozíka ani nedali.